Hoe creëer je orde in de chaos: 9 tips!

Thuiswerken kan echt heel erg prettig zijn. Behalve wanneer jij jezelf laat afleiden door alles om je heen. Denk aan de was die nog gedaan moet worden, of de administratie die zich maar opstapelt. Er komt dan al snel chaos in je hoofd. Niet alleen qua werk, maar ook met de andere dingen in je leven.

Echt multitasken bestaat niet

Mensen denken al snel dat ze aan het multitasken zijn. Ze kunnen namelijk bezig zijn met het een en ondertussen ook het ander doen. Echter zie je vaak dat de dingen eigenlijk maar half gebeuren, of soms zelfs minder. Multitasken kan alleen wanneer je iets op de automatische piloot doet. Denk bijvoorbeeld aan praten terwijl je loopt. Ken je de weg echter niet en moet je opletten waar je heen loopt dan is praten en lopen opeens niet zo makkelijk meer. Dat komt omdat het lopen dan niet meer automatisch gebeurd. En dus ook het zogenaamde multitasken niet lukt.

9 tips om orde in de chaos te creëren

Omdat ik wat meer orde in mijn chaos wil creëren ben ik gaan zoeken naar goede oplossingen. Hoe doen anderen dat nou? Ik vond een aantal fijne en handige tips:

Je dag inplannen

Wanneer je van te voren een planning maakt wat je op die dag wilt gaan doen heb je meer kans dat je jezelf er ook aan houdt. Telkens als je iets gedaan hebt vink je het af. Wat zorgt voor een schouderklopje bij jezelf ‘dat heb ik maar mooi voor elkaar!’.

Zorgen voor afwisseling

Doe niet dezelfde taak lang achter elkaar. Dus ga niet uren achter de computer zitten (ook al is het telkens iets anders), maar ga ook niet uren wassen/strijken/vouwen. Als je dingen afwisselt dan behoud je ook meer energie om je planning af te krijgen plus je raakt niet vastgeroest in dezelfde houding!

Zorg voor weinig afleiding

Als je een blog wilt schrijven open dan niet ook nog je Facebook pagina, je twitter en andere social media. Grote kans dat je ziet dat er een nieuwe melding is en je toch wilt gaan kijken!

Kies je prioriteit

Wat moet écht gedaan worden vandaag? Heb je geen schone onderbroeken meer? Dan is het toch noodzakelijk dat je de was gaat doen. Of moet je nog een hoofdstuk leren voor je studie, tsjah dan gaat ook dat voor.

Nieuwe taken? De volgende dag!

Is het echt nodig om die ene taak waar je net aan dacht vandaag uit te voeren? Kan het echt niet wachten tot morgen? Die heeft ook met punt 4 te maken ‘kies je prioriteit’. Want je kunt wel alles tegelijkertijd willen maar zorgt het dan ook voor kwaliteit?

Bang om iets te vergeten? Schrijf het op!

Natuurlijk snap ik dat je soms wel eens tijdens het kijken naar een film op een geniaal idee komt. Of dat je bezig bent met je social media en de inspiratie blijft borrelen. Schrijf die dingen dan op. En dan wel op die manier dat je later nog snapt wat je ermee bedoelt. Gebruik daarom ook steekwoorden. Schrijf het op en ga weer verder met waar je mee bezig was.

Plan je dag niet te vol

Als je elke minuut van de dag vol plant is er weinig ruimte voor onverwachte urgente dingen. Daar raak je dan ook van in de stress en onder stress werkt niemand goed.

Ga ook af en toe eens naar buiten

Om ervoor te zorgen dat je lekker relaxed blijft en alle taken goed uit kunt voeren is het heerlijk om gewoon even een ommetje te maken. Adem maar in die frisse lucht, geniet van de fluitende vogeltjes, bestudeer de mooie bloemetjes en begroet je medemens. Je zult merken dat zodra je weer thuis bent je jezelf als nieuw voelt!

Leg je telefoon weg

Veel mensen zijn de hele dag bezig met hun telefoon. Ik doe dat ook te vaak. Daarom leg die telefoon gewoon even weg. “Vergeet” hem. Dat zorgt voor stukken minder afleiding. Oh ja, het is dan wel handig om de meldingen ook uit te zetten zodat je niet bij elk piepje alsnog naar je telefoon loopt.

Ben jij een chaotisch persoon? Zo ja, hoe ga jij om met dit soort dagen/dingen?

14 gedachten over “Hoe creëer je orde in de chaos: 9 tips!

  • 29 mei 2014 om 06:16
    Permalink

    Ik ben verschrikkelijk chaotisch en vergeetachtig. Ik maak veel lijstjes en zelfs dan doe ik soms dingen half. Door de lijstjes zorg ik er in elk geval voor dat dingen die ik wil doen uit mijn hoofd zijn en op papier staan.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 07:30
    Permalink

    Het valt bij mij gelukkig wel mee. Komt misschien ook wel dat mijn dag in.een redelijk ritme zit. En tijdens het bloggen ben ik nooit zo snel afgeleid.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 08:04
    Permalink

    Hier een gruwelijke chaoot. Echt vreselijk! Maar heel eerlijk, ik ben ermee genokt om het privé op een rijtje te krijgen. Blijkbaar heb ik chaos nodig om te functioneren ofzo. Werktechnisch ontkom ik er niet aan dingen te organiseren en m’n hoofd erbij te houden. Heb soms het gevoel dat het me meer energie kost om lijstjes te maken die ik vervolgens kwijtraak of vergeet dan dat ik het maar laat gebeuren. En wat bloggen betreft doe ik gewoon lekker wat mij uitkomt. Door die benadering creëer ik rust in m’n hoofd. Al het andere werkt bij mij toch niet, haha!

    Beantwoorden
    • 29 mei 2014 om 09:41
      Permalink

      Rust in mijn hoofd krijg ik nog nergens door helaas 🙁 En ik moet helaas wel want zal toch werk moeten vinden en nu schuif ik soms het solliciteren aan de kant omdat ik iets anders veel interessanter vind of omdat ik opeens een leuk berichtje langs zie komen.. Niet slim!

      Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 09:34
    Permalink

    Hier ook een chaoot en eerlijk te zijn. Zoë gaat voor. Verder als de was maar is gedaan en eten op tafel ben ik blij. Ik kan plannen, maar vaak loopt het toch even anders. Ik hoop snel even goed schoon te maken, er staat in ieder geval al een dagje gepland met mijn mams op de klusjes te doen die zeker blijven liggen. Zoë naar opa en wij aan de poets.

    Beantwoorden
    • 29 mei 2014 om 09:38
      Permalink

      Daarom schreef ik ook over prioriteit!
      Wij hebben overigens onlangs ook van top tot teen t huis gedaan terwijl opa en oma op Fay pasten XD

      Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 09:50
    Permalink

    Goede tips heb je verzameld:)

    Hier valt het gelukkig wel mee. Ik ben een echte planner en maak overal to-do-lijstjes voor. Dat geeft sowieso veel rust in m’n hoofd.
    Daarbij staat mijn telefoon standaard altijd op stil:)

    Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 10:07
    Permalink

    Wat een handige tips hier kan ik echt wat mee 🙂 Heb je gelijk even toegevoegd op Twitter 🙂 x

    Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 11:30
    Permalink

    Hier gebeurt mij dat ook soms, sinds ik met lijstjes werk is dit al een stuk minder.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 15:10
    Permalink

    Herkenbaar! Ik maak lijstjes, maar moet me er nu maar eens aan gaan houden. Waar ik ooit een structuurtje was, kan ik mezelf nu meer onder ‘chaoot’ verschuilen. Noooo!!

    Beantwoorden
  • 29 mei 2014 om 21:00
    Permalink

    Hihihi ik herken dit zo erg! Oh zie wat ik nog moet schoonmaken en dan gewoon doorwerken en het hele huis dan en moe zijn omdat Jenthe weer wakker is van een dutje of dan spijt hebben dan ik niet even ben gaan zitten.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *